tiistai 23. helmikuuta 2016

Eliökunnan monimuotoisuus

Eliökunnan monimuotoisuudesta oppitunti 7-luokkalaisille on esimerkki huonommin onnistuneesta tunnista. Ryhmän oppilaat olivat usen passiivisia ja väsyneitä, joten työtavat oppitunnille olisi voinut valita paremmin. Nyt tunnilla katsottiin 20 min pitkä video, johon liittyi tehtäviä. Video osoittautui liian pitkäksi ja oppilaiden oli vaikea poimia sieltä vastauksia ristikkotehtävään. Tämä passivoi heitä entisestään. Lisäksi en ehtinyt käydä läpi kaikkea, mitä olin ajatellut, ja esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden arvon ja merkityksen korostaminen jäi vähälle huomiolle. 
Palautetta tunnista sain juurikin tästä passivoivasta työtavasta, joka ei sopinut tähän yhteyteen. Video sinänsä oli ihan hyvä ja informatiivinen. Lisäksi vertaispalautteessa tuli esille äänenkäytön huomioiminen, välillä ääneni ei ollut kuulunut taakse asti. Vertaispalautteessa huomiota oli kiinnitetty muistiinpanoihini ja vastausten tarkistamiseen, mitkä olisi voitu käydä huolellisemmin läpi sekä antaa oppilaille enemmän aikaa kirjoittaa.
Muuttaisin oppituntia toiminnallisemmaksi ja haluasin korostaa monimutoisuuden merkitystä ihmisille ja maapallolle sekä monimuotoisuuden häviämisen syitä. Lisäksi painottaisin tavoitteissa asenne- ja arvonäkökulmaa tieto tavoitteiden sijasta. 
TUNTISUUNNITELMA
Tiedolliset tavoitteet:
  • Oppia monimuotoisuuteen liittyvät käsitteet: lajien välinen ja sisäinen monimuotoisuus ja elinympäristön monimuotoisuus
  • Ymmärtää miksi monimuotoisuus on tärkeää ja mihin me sitä tarvitsemme
  • Ymmärtää sademetsien tärkeys, mutta yhtä lailla Suomalaisen eliöstön tärkeys
Asenteelliset tavoitteet:
  • Suhtautua myönteisesti luonnon monimuotoisuuden vaalimiseen
  • Arvostaa luonnon monimuotoisuutta
Taidollisesti tavoitteet:
  • Osata poimia videosta tietoa ja vastaukset ristikkoon
Omat tavoitteeni:
  • Olla innostava ja saada oppilaat myös innostumaan luonnon monimuotoisuudesta ja sen tärkeydestä.
  • Osata selittää asiat selkeästi ja yksinkertaisesti.
  • Saada oppilaat vastaamaan kysymyksiin
TYÖTAVAT JA -MENETELMÄT SEKÄ OPETUS JA OPPIMISTEOREETTINEN PAINOTUS
  • Työtapoina ovat videot ja tehtävät. Konstruktivistinen painotus, mutta myös behavioristista opetusta
TUNNIN KULKU
1. Tunnin aloitus
2. Läksyn tarkastus (5min)
  • Tarkastetaan edellisellä kerralla annettu läksy
3. Motivointi uuteen asiaan (5min)
  • Katsotaan lyhyt video, jossa näkyy erilaisia eliöitä (2min) http://www.youtube.com/watch?v=ygNNKUu2sWQ
  • Videon jälkeen kerrataan mitä eliöitä videolla näkyi. Kirjoitetaan taululle ja huomataan, että maapallolla on paljon erilaisia eliöitä. Tätä kutsutaan eliökunnan monimuotoisuudeksi eli biodiversiteetiksi. Huom: ei pelkästään eläinten monimuotoisuus, vaan kaikkien eliöiden!
4. Uuden asian käsittely
  • Aloitetaan käsitteiden määrittelyllä (10min)
  • Katsotaan yle-oppiminen sivustolta video monimuotoisuudesta (20min) http://oppiminen.yle.fi/yhteinen-ymparisto/luonnon-monimuotoisuus-on-uhattuna
    • Oppilaat tekevät samalla ristikkoa, joka liittyy videoon.
    • tarkastetaan ristikko ja selitän hankalat kohdat vielä (10min)
  • Tehdään tehtävä Suomen lajistoon liittyen, missä pitää pohtia oppikirjan sivun 126 avulla lajeja uhkaavia tekijöitä ja suojelun muotoja. (15min)
    • tehtävä tarkastetaan yhdessä
    • huomautuksia: kaikki eivät ole uhanalaisia, tulokaslajin käsite
  • Lopuksi pohdintatehtävä monimuotoisuuden tärkeydestä ja ekosysteemipalveluista.(10min)
5. Tunnin lopetus
  • ei läksyä, kun seuraavalla tunnilla koe
Ekstroja (jos on ylimääräistä aikaa)
  • sopivassa välissä, jos on aikaa voidaan katsoa eläimen tappamisesta koituva sakko
  • Tunnistetaan kirjan kuvista ekosysteemit ja mietitään missä on eniten lajien välistä monimuotoisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti