tiistai 23. helmikuuta 2016

proteiinisynteesi

Oppitunti proteiinisynteesistä lukion kertauskurssilla on esimerkki tunnista, joka ei ollut aivan onnistunut. Oppitunti koostui kertaavasta sananaselitystehtävästä, opettajajohtoisesta teoriaosasta ja tehtävistä. Sananselitystehtävässä opiskelijat selittivät toisilleen sanoja, kuten DNA, geeni, eksoni, jne, jotka liittyivät tunnin aiheeseen. Opettajajohtoisessa osassa käytiin läpi proteiinisynteesin toiminta, tässä osiossa katsottiin myös video proteiinisynteesistä. (prezi, jossa oppitunnin materiaalia) Tunnista iso osa käytettiin opiskelijoiden omatoimiseen tehtävien tekemiseen. Tehtävät tarkastettiin tunnin lopuksi, mutta siihen jäi liian vähän aikaa.

Oppitunti kaipaisi mielestäni oppilaslähtöisyyttä ja tasapainoa opettajajohtoisuuden ja oppilastyöskentelyn välille. Suuri osa tunnin teoriasta tuli kerralla ensin opettajajohtoisesti ja sitten tehtävien muodossa. Parempi olisi, jos teoriaa pilkottaisiin pienempiin osiin ja opiskelijat voivat pienempien tehtävien avulla ymmärtää teoriaa. Lisäksi opettajajohtoinen luennointi ei edesauta opiskelijoiden oppimista ja teorian ymmärtämistä, vaan itse ongelmien ratkaisu auttaa ymmärtämään ne syvällisemmin. Korjaisin oppituntia siten, että keksisin paremmin oppimista ja ymmärtämistä tukevia tehtäviä ja antaisin opiskelijoiden ensin itse tutkia proteiinisynteesin toimintaa. Kun he ovat itse miettineet ja tietävät, mitä eivät ymmärrä on selittävästä opetuksesta enemmän hyötyä. Ehkä he uskaltavat myös kysyä paremmin.

Opiskelijoita saamani palaute tunnin jälkeen kertoi, että oppitunti ei ollut aivan onnistunut heidänkään mielestä. Osa tehtävien tarkastuksesta jäi liian pienelle huomiolle, eikä sitä kautta asia tullut ihan ymmärretyksi. Lisäksi oppilaat kokivat, että etenin liian nopeasti, sillä aihe on vaikea ymmärtää. Toiset opiskelijat taas pitivät oppitunnista ja reippaasta asenteestani. Minun olisi pitänyt ottaa paremmin ryhmän erilaiset oppijat huomioon, jotta heikommatkin opiskelijat olisivat pysyneet mukana. Ohjaavalta opettajalta saamani palautteen mukaan tunti meni ihan hyvin ja suunnitellusti. Tietenkin hän kiinnitti samoihin asioihin huomiota, ja juurikin ajankäytön virheelliinen arviointi aiheutti kiirettä tunnin lopussa tehtävien tarkastuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti