tiistai 23. helmikuuta 2016

Oppimisen arviointia: ruuansulatus

Työelämäharjoittelussani halusin kokeilla erilaisia tapoja arvioida oppilaiden oppimista. Ruuansulatus oli yksi suurempi kokonaisuus, jonka opetin yhdeksäsluokkalaisille. Ennen tämän kokonaisuuden alkamista teetin oppilailla miellekartat aiheesta ruuansulatus, jonka avulla arvioin myös heidän ennakkotietojaan ja -käsityksiään. Kokonaisuuden lopuksi oppilaat saivat korjata ja täydentää miellekarttaansa, jolloin heille itselleenkin konkretisoitui oppiminen. Mielestäni tämä oli onnistunut oppimisen arviointi keino pienemmälle kokonaisuudelle. Erityisesti se auttoi minua miettimään miten olin onnistunut opettamaan asian.

Oppilaiden tuotoksista käy ilmi, että heidän käsitteellinen tietonsa on lisääntynyt. He osasivat lisätä oppimiaan käsitteitä ja ruuansulatuselimiä miellekarttaansa, mutta itse prosessia ei monikaan kuvannut miellekartassaan. Tämän tyyppiset tehtävät antavat hyvää tietoa sekä opettajalle, että opppilaalle oppimisen etenemisestä. Tietenkin miellekartta ei sovellu parhaiten oppimisen tuloksen selvittämiseen, vaan käsitekartta olisi ollut parempi. Kuitenkin käsitekartta oli oppilaille vieras, joten siksi käytin miellekarttaa.

Alla olevissa kuvissa näkyy muutama esimerkki oppilaiden tuotoksista. Oppilaat ovat eriteleet uudet, lisäämänsä asiat esimerkiksi ympyröimällä tai eri värillä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti