tiistai 23. helmikuuta 2016

Tehtäviä Prezissä - Seitsemäsluokkalaisten oppitunti Andeista

Tunnilla käsiteltiin Andeihin liittyviä käsitteitä, kasvillisuuden muutosta vuoristossa, Andien kulttuuria sekä nimistöä. Oppitunti toteutettiin oppilaiden itsenäisenä työskentelynä. Oppilaat tekivät erilaisia tehtäviä omaan tahtiinsa ja osa tehtävistä oli vapaaehtoisia, joista oppilaaat saivat mielenkiintonsa mukaan valita tehtäviä. Tehtävät olivat prezissä, joka löytyy osoitteesta: http://goo.gl/I4LBpL

Oppitunti oli mielestäni onnistunut, sillä oppilaat innostuivat tekemään tehtäviä. Lisätehtävät auttoivat oppilaiden eriyttämisessä ja kaikille riitti mielekästä tekemistä tunnin ajaksi. Tehtävät sisälsivät perustehtäviä ja soveltavia tehtäviä, joihin vastaamiseksi oppilaiden tuli käyttää oppikirjan lisäksi erilaisia nettisivustoja. Erilaiset tehtävät auttoivat oppilaita motivoitumaan ja oppimaan monipuolisesti asioita, mikä kävi esille tunnin lopuksi heidän luetellessa asioita, joita olivat oppineet. Ohjaava opettajani kehui valitsemaani työtapaa, sillä se toteutti eriyttämistä ja osittain tutkivan oppimisen näkökulmaa myös.


Tuntisuunnitelma: Andit

Tunnin tavoitteet

Opetuksen tiedolliset tavoitteet:
  • oppia mitä tarkoittaa altiplano
  • oppia miten vuoristossa asuminen vaikuttaa ihmisiin
  • oppia kuinka kasvillisuus muuttuu noustessa korkeammalle vuorella
  • tutustua Andien alueen kulttuuriin (inkat, bolivian monikulttuurisuus)
  • oppia Andien alueen valtiot ja pääkaupungit
Taidolliset tavoitteet:
  • tiedonhaku kirjasta ja netistä
  • omatoiminen tehtävien tekeminen (itselle mieluisten tehtävien valitseminen)
  • oleellisten asioiden löytäminen lähdeaineistosta
  • tietokoneen käytön harjoittelu
  • kartanlukutaito (mittakaava)
Käytettävät työtavat ja menetelmät sekä opetus- ja oppimisteoreettinen painotus
  • Oppitunti on hyvin oppilaslähtöinen ja oppilaat saavat edetä omaan tahtiinsa tehtävien parissa. Lisäksi valinnaisissa tehtävissä oppilas voi eriyttää itse mielenkiintojensa ja taitojensa mukaan. Vaikka tehtävät ovat hyvin ohjattuja, niin oppilas etsiessään vastauksia joutuu rakentamaan tietonsa itse, jolloin oppimisteoreettinen painotus on
  • Työtapoina oppitunnilla käytetään erilaisia tehtäviä, joista osa on karttatehtäviä, osa käsitteen selittämistä ja osa soveltavia tehtäviä. Lisäksi oppitunnilla on opettajajohtoinen osuus, kun tehtäviä tarkastetaan.
Tunnin kulku (75 min oppitunti)
1. Kotitehtävien tarkistus. (10 min)
  • Pidetään läksynkuulustelu kirjallisesti. Kysymykset taululla ja oppilaat saavat vastata omaan tahtiin paperille itsenäisesti. Vastaamiseen on aikaa noin 5-7 min. Lopuksi käydään oikeat vastaukset lyhyesti läpi.
2.  Siirtymä (5 min)
  • Johdattelu “tarinan” avulla: Meidän Amerikan tutkimusmatka jatkuu. Kun olemme selvittäneet amerikan asutushistorian, niin voimme tutustua tarkemmin Amerikan osiin ja valtioihin. Tänään pääsette tutkimaan Andeja, maailman pisintä vuoristoa ja Andien valtioita. Ohjeet työskentelyyn. 
3.  Työskentelyn kulku vaiheittain. (35-40+10-15 min +tietokoneiden haku & palautus 5 min)
  • Oppilaat tekevät itsenäisesti tietokoneella (läppärit) tehtäviä Andeihin ja Andien alueeseen liittyen. Jokainen saa edetä omaa tahtia. Osa tehtävistä on pakollisia kaikille ja loput tehtävät ovat ekstroja, joista saa valita oman kiinnostuksen mukaan tehtäviä sen mukaan kun aikaa on vielä jäljellä tehtävien tekemiseen. Tehtävät tehdään vihkoon tai tehtäväkirjaan ellei toisin mainita. 
  • Kaikille pakolliset tehtävät tarkastetaan yhdessä ja vastaukset näytetään taululla. Tarkastuksen yhteydessä opettaja näyttää kuvia, joista tulee lisätietoa ja eloa tunnille. Näin tehtävien tarkastuskin on mielenkiintoisempi.
  • Valinnaisista tehtävistä poimitaan joitain esimerkkivastauksia riippuen käytettävissä olevasta ajasta, jotta kaikki kuulevat mahdollisimman paljon Andeista.
4. Tunnin lopetus (5 min)
  • Yhteenveto: jokainen miettii kaksi asiaa, mitkä oppi tunnilla. Kun jokainen on miettinyt, käydään kierros luokassa ja jokainen sanoo yhden asian, jonka oppi.
  • Läksynä lue kpl 14
Arviointi
  • Tunnilla arvioidaan oppimista oppilaiden vastausten perusteella.
  • Heidän tuntiaktiivisuutensa avulla (tekeekö tehtäviä vai ei).
  • Tunnin lopussa olevan loppukysymyksen avulla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti